Børn med særlige behov
I henhold til dagtilbudslovens § 8 stk. 4 skal den pædagogiske
læreplan beskrive relevante metoder og aktiviteter samt eventuelle mål, der opstilles og iværksættes for børn med særlige behov.
En central intention med de pædagogiske læreplaner er at styrke den pædagogiske
indsats over for børn med særlige behov.
I FaaborgMidtfyn Kommune tager vi udgangspunkt i en systemisk, anerkendende tilgang
til det enkelte barn, og dermed til relationerne omkring det enkelte barn.
Læringsmålene i den pædagogiske læreplan er gældende for alle børn. Der differentieres
via beskrivelser af relevante metoder og aktiviteter og ved iværksættelse af procedure i
henhold til Indsatsguide. Når det observeres, at et barn har særlige behov, udarbejdes der i samarbejde med forældrene en indsatsplan for barnets videre udvikling, og Indsatsguiden følges for det videre forløb.
Med udgangspunkt i Den sammenhængende Børnepolitik er der udarbejdet en
Handleguide til alle, der arbejder med børn og unge i hverdagen. Handleguiden beskriver
procedurer, roller, ansvar og forventninger til alle, når løsning af problemer kræver bidrag fra flere instanser i kommunen.
Hvordan arbejder I med indsatsplaner?
Hvordan inddrager I Indsatsguiden samt Handleguiden?
Hvilke metoder og aktiviteter anvender I?
Hvordan arbejder I systematisk med evaluering og dokumentation?
Hvordan samarbejder I tværfagligt?
Hvordan samarbejder I med forældre?